zaterdag 5 september 2015

Wat denken de maatschappijen over Lelystad?


Lelystad, het moet dè 'vakantieluchthaven' van Nederland worden. Vol met low-cost maatschappijen als Transavia en Easyjet. Bedoeld om Schiphol te ontlasten. Maar hoe denken de luchtvaartmaatschappijen hier eigenlijk over?

Easyjet, voorzitter Carolyn McCall: 'Ons beleid is al jaren dat we op primaire luchthavens vliegen. Londen, Parijs, München, dat zijn bestemmingen waar onze belangen liggen. We popelen om op een uitgebreid Heathrow te vliegen. Lelystad, met alle respect, behoort niet tot onze plannen.' (Volkskrant, 5 september 2015)

Corendon, directeur Meijer: 'We plannen hier niet op en het zit zeker nu niet in onze toekomstplannen, projecties of prognoses!' Directeur Uslu voegt daar aan toe: 'We zijn nooit tegen Lelystad geweest, alleen heeft dat vliegveld zo zijn beperkingen zoals de nachtelijke sluiting. We willen onze toestellen zo efficiënt mogelijk inzetten en dus hebben we Schiphol toch nodig. Een toestel vertrekt in de nacht vanaf Schiphol naar Turkije, vliegt dan naar Lelystad, terug naar Turkije en komt tegen middernacht weer op Schiphol. Maar we verplaatsen onze operatie niet van Schiphol naar Lelystad. Vanwege de nachtvluchten blijven we op Schiphol en doen we Lelystad aan, net als Eindhoven en Eelde.' (Haarlems dagblad, maart 2014)

Transavia, directeur Nederland Ten Brink: 'De tarieven zijn aantrekkelijk op Lelystad, we zouden wel gek zijn als we daar geen gebruik van zullen maken. We gaan de komende tijd in gesprek hoe we dat vorm zullen geven.' (Nu.nl, 14 april 2014)

Arke, 'Arke laat alvast weten zijn uiterste best te gaan doen om zoveel mogelijk op Schiphol te blijven. Een woordvoerster benadrukt dat de grotere vliegtuigen van Arke helemaal niet kunnen landen op Lelystad. Vliegen vanaf Lelystad betekent bovendien extra kosten, omdat daar dan een extra afdeling moet worden opgezet om het vliegverkeer te regelen.' (Nu.nl, juni 2014) Bovendien: 'Klanten zitten er niet op te wachten', aldus directeur van de Velde (NOS, 28 maart 2015)

Norwegian heeft nog geen mededelingen gedaan over dit onderwerp. Norwegian is net als Easyjet een maatschappij dat veel op de grote luchthavens vliegt. Verplaatsing van de vluchten naar Lelystad is zeer onwaarschijnlijk.

Ryanair, Chief Marketing Officer Jacobs: 'Een scenario is dat we vanaf Schiphol zakelijke routes en vanaf Lelystad de meer toeristische routes gaan uitvoeren.' (Luchtvaartnieuws, 14 januari 2015)

Vueling breidt enorm uit op Schiphol en is al actief in Rotterdam. Vanaf 2016 vliegen ze ook naar Eindhoven en Maastricht. Ze hebben nog geen mening gegeven over Lelystad, maar de kans dat zij verhuizen naar Lelystad is minimaal.

Wizz Air is momenteel nog niet actief op Lelystad. Lelystad is bedoeld om Schiphol te ontlasten en niet om nieuwe maatschappijen aan te trekken. Wizz Air vliegt veel vanaf de secundaire luchthavens, in Nederland doen ze dat op Eindhoven, Maastricht en Groningen. De kans dat Wizz Air naar Lelystad komt is daarom groot. Maar dat is toch niet de bedoeling van Schiphol?

De conclusie is dat Transavia de enige partij is die daadwerkelijk bereid is gestationeerde vliegtuigen te verplaatsen naar Lelystad. Corendon wil wel vluchten verplaatsen, maar ziet niets in een basis. Ryanair (momenteel slechts vier keer per dag op Schiphol) wil wel gedeeltelijk naar Lelystad, maar ontlast Schiphol niet omdat ze er amper actief zijn. Datzelfde geldt waarschijnlijk voor Wizz Air. Arke, Easyjet, Vueling en Norwegian gaan niet naar Lelystad.