maandag 30 maart 2015

Lelystad Airport? Nee, bedankt.


Lelystad Airport mag definitief gaan uitbreiden, zo meldt de NOS zaterdagmorgen. Een ramp voor de Nederlandse luchtvaart, een ramp voor Groningen Airport en een ramp voor de bereikbaarheid van de de zuidelijke helft van de Randstad. De meeste maatschappijen staan er niet om te springen.

Maatschappijen


Lelystad is volgens Schiphol bedoeld om vakantievluchten en chartermaatschappijen te huisvesten. Maar in hoeverre staan maatschappijen hier op te wachten?

KLM-dochter Transavia heeft zich neutraal uitgesproken over Lelystad. De belangrijkste bezigheden van Transavia zijn chartervluchten en lijndiensten naar de zuidelijke landen. De chartervluchten kunnen verhuizen naar Lelystad, maar met de lijndiensten wordt dat lastiger. Deze lijndiensten zijn belangrijk om de intercontinentale vluchten van KLM te vullen. Het zou voor KLM zeer nadelig zijn als Transavia deze vluchten verplaatst naar Lelystad.

Vakantieaanbieders Arke en Corendon hebben zich negatief uitgesproken over Lelystad. Zij lopen aan tegen de lengte van de start- en landingsbaan en de beperkte openingstijden. Arke stelt ook dat de locatie van Lelystad een stuk slechter is dan Schiphol. "Onze klanten wonen daar niet", aldus Arke.  "Vakantiegangers willen graag vroeg op de dag vertrekken, zodat zij daarna ook nog wat aan hun eerste vakantiedag hebben. Als je pas om 10 uur de lucht in gaat, dan ben je veel tijd kwijt op je bestemming", stelt Uslu van Corendon.

Norwegian en Easyjet zijn prijsvechters die liever op de grote luchthavens blijven. Nergens in Europa hebben deze maatschappijen een regionale luchthaven boven een grote intercontinentale luchthaven verkozen.

De Spaanse low-cost maatschappij Vueling heeft zich onlangs gevestigd op Rotterdam. Vueling is aantrekkelijk voor zakelijke reizigers. Net als Norwegian en Easyjet is Vueling niet snel geneigd om naar een regionale luchthaven te verhuizen.

Ryanair en Wizz Air vliegen momenteel nog niet op Amsterdam. Maar met Lelystad wordt het opeens heel interessant, vanwege de lage tarieven. Het is heel goed mogelijk dat Ryanair en Wizz Air heel groot gaan worden op Lelystad, met alle nadelige gevolgen van dien. De ticketprijzen worden nóg lager door de lage vliegtarieven, wat voor oneerlijke concurrentie zorgt tegenover de gevestigde maatschappijen op Schiphol. KLM zal het moeilijk krijgen om haar Europese netwerk overeind te houden. Zonder Europees netwerk is ook het intercontinentale netwerk niet meer rendabel te maken.

Dan zijn er nog de kleinere spelers zoals Pegasus, SunExpress, Jetairfly en Onur. Een belangrijke klant voor deze maatschappijen zijn de buitenlanders die op familiebezoek gaan in het land van herkomst (Turkije, Marokko en Tunesië). Lelystad ligt verder van de Randstad en verder van Rotterdam (hier wonen veel Turken). Lelystad heeft niet veel voordelen te bieden voor deze maatschappijen.

Bereikbaarheid


Schiphol ligt op een centraal punt in de Randstad, vanuit alle grote steden is Schiphol makkelijk te bereiken ruim binnen een uurtje. Dat kun je niet zeggen van Lelystad! Vanuit Rotterdam ben je met het openbaar vervoer bijna 2 uur onderweg om op Lelystad Airport te komen, er van uitgaande dat de pendelbus vanuit Lelystad Centrum er minstens 15 minuten over doet. Naar Schiphol duurt het slechts 26 minuten met de trein en dan sta je meteen in de terminal! Vanaf Amsterdam Centraal duurt het 13 minuten om op Schiphol te komen, naar Lelystad Airport bijna een uur. Vanuit Den Haag ben je anderhalf uur onderweg naar Lelystad, tegenover 29 minuten naar Schiphol.

Rotterdam


Lelystad ligt dus op een zeer ongunstige locatie, de gevestigde maatschappijen zitten er niet op te wachten, het kan nadelige gevolgen hebben voor KLM, de bereikbaarheid van Nederland is er niet bij gebaat en Groningen Airport zal het nóg moeilijker krijgen. En dan hebben we het nog niet gehad over geluidsoverlast en natuurverstoring.

Waarom wordt er niet geïnvesteerd in Rotterdam The Hague Airport in plaats van Lelystad? Centraal gelegen, met wat kleine investeringen een goede bereikbaarheid en niet de kosten van een geheel nieuwe luchthaven. Het is sowieso onbegrijpelijk dat een wereldstad als Rotterdam, met één van de grootste havens van Europa, nog geen grote internationale luchthaven heeft. Dit is hét perfecte moment om te gaan investeren in Rotterdam. Het geld is er al, namelijk het geld dat overblijft zodra politici en Schiphol Group een verstandig besluit nemen: Lelystad afblazen!